Totaal aantal pageviews

donderdag 30 mei 2013

regen en meer

Het regent, het regent al een dag of 5..  Niet dat we mogen klagen, gezien het vreselijke voorjaar wat er in Nederland geweest is, terwijl het hier 4 weken hoogzomer was, maar toch..en ze voorspellen dat dit nog minstens een week zo doorgaat, als niet langer..

Ons huisje staat op een helling, beneden is de moestuin, halverwege de kruidentuin en bovenaan de druiven en bloementuin.  Boven en midden is nog redelijk te doen met dit weer, maar naar beneden is best lastig. Allereerst zijn mijn laarzen met profiel al enkele dagen geleden geheel volgelopen met water en ook mijn klompen staan vol. Dus om beneden te komen heb ik mijn stadse rubberlaarzen met roosjes en blaadjes-print erop nodig om droge voeten te houden. Punt is dus het "" stadse" van die laarzen, ze hebben geen profiel.

Als ik naar beneden ga richting moestuin die dus echt iedere dag wat aandacht nodig heeft, al is het al om de honderden slakken te vangen die deze vochtige omstandigheden geweldig vinden, dan hebben mijn laarzen een soort langlauf-effect  (ja ze zijn maat 41, tikkie te groot) Precies dat hellinkje naar beneden blijkt toch een probleem. De klei met water heeft een soort verse koeienvlaai-effect en op je benen blijven staan terwijl je naar beneden gaat is best lastig. Mocht je dit nog gered hebben dan krijg je nog de terugweg> hellinkje op op stadse laarzen met bloemenprintjes.. nu ja.. het valt niet mee zak maar zeggen.

Omdat ik het vertik om bij slecht weer binnen te gaan zitten ( en ons huisje is ook niet af genoeg om dat comfortabel te doen)  zit ik dus al dagen met precies 4 vesten over elkaar en een joggingbroek over mijn spijkerbroek en geitenwollensokken over mijn kniekousen, op onze overdekte stoep van 2x3 meter. Dat lijkt nog heel wat die 6 meter maar hier heb ik ook mijn zaailingen staan. Op dit moment 100 calendula's, sojabonen, gemberwortel, tomaten, pepers en wat bloemetjes. Buiten dat vinden de 2 honden ook precies deze 6 meter de beste droge plek van ons land, wat helemaal niet waar is, er zijn zat fijne plekken, maar ga hen dat maar eens vertellen. Dan hebben we nog 2 van de 3 poezen die altijd willen zitten waar ik zit, dusssss al met al het is best krapjes op het stoepje.

Vandaar dus dat ik vandaag het geweldige plan had opgevat te gaan fietsen, gewoon mijn horizon verruimen zegmaar.
Sander is druk bezig de auto te laden voor een tripje Nederland (hierover straks meer) en het regende pijpenstelen dus ik ging er van uit dat hij niet mee zou gaan, maar onverwacht wilde hij toch wel mij vergezellen, dus hup hup over mijn spijkerbroek met joggingbroek nog een regenbroek getrokken, winterjas aan en fietsen maar.
Ik wilde naar het bos waar ik eerder paddenstoelen had gezien..tja, Piroska wil altijd naar het bos, dat krijg je als je Roodkapje heet natuurlijk :-)    (voor de niet-weters: Piroska is Hongaars voor Roodkapje)

We vonden een weggetje die niet vol plassen stond, het was weliswaar een helling van zeker 20% nr boven maar lopend moest het te doen zijn. Tja en toen kwamen die verdomde langlauflaarzen met bloemetjes weer om de hoek kijken, het was niet te doen!  Sander wilde terug maar ik wilde naar het bos, dus met fietsen glibberglij naar boven.  We kwamen bij een prachtig beukenbos, niet heel oud maar wel erg mooi en het stond vol met boleten!  Helaas waren ze allemaal al aan het einde van hun leven dus culinair niet interessant maar een bos om te onthouden. Over 2 dagen ga ik terug want dan zal de nieuwe lading wel bovenkomen, dat is dan weer het voordeel van dit prutweer.

Nu, al met al had Sander geen zin meer in blubber dus we zijn weer terug naar huis gegleden en hebben een lekker wijntje genomen..San is de auto in gaan pakken en ik ben de kachel  gaan aansteken.

Sander gaat naar Nederland zaterdag, hij heeft een flinke klus, dat is financieel een jippie-moment, maar praktisch is het niet. Hij blijft 4 tot 6 weken weg wat dus wil zeggen dat ik hier 4 tot 6 weken alleen ben, wat op zich niet lastig is maar Sander neemt de auto mee!
De winkels zitten hier op 30 km afstand en ook dokter, ziekenhuis, postkantoor etc, en das best een flink stuk langlaufen op je stadse rozen-rubberlaarsjes maat 41!

Dus gister hebben we boodschappen voor 2 maanden gehaald, niet eens zo veel, vooral katten- en hondenvoer, suiker voor wijn en jam, meel voor pasta en brood en wat vlees, de rest kan ik uit de moestuin en uit het bos halen, dus eten genoeg.

Onze vriend Gyuri kwam nog langs, ik kan hem en  Mariska (die juist weer nu in Nederland is even) altijd bellen dus alles komt goed :-)  Dat worden spannende weken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten