Totaal aantal pageviews

zaterdag 18 mei 2013

vlier

De vlier staat momenteel overal in bloei en ik heb bedacht dat ik het volgende wil maken:

150 liter vlierbloesemwijn
40   liter champagne
20   liter limonadesiroop

De grote hoeveelheid wijn heeft vooral met onze gistingsvaten te maken niet met onze dranklust :-)
uh grotendeels dan..

We hebben enkele vaten van 25 liter, 1 daarvan staat continu in gebruik voor brandnetelbier, 2 ervan zullen gebruikt worden voor de champagne en zodoende wordt het 150 litervat gebruikt voor de wijn, deze is het langst houdbaar dus dan geeft het niet als het zoveel is.

Het gevolg is wel dat we ons dus de blubber moeten plukken, vuilniszakken vol binnen enkele dagen anders is de vlier weer uitgebloeid.

Gisteren hebben we genoeg geplukt voor de limonadesiroop, die staat al in een emmer te trekken, over 2 dagen zeef ik  hem en kook ik hem op en dan gaat hij in 40 grolschflesjes gebotteld, ik hoop dat we die nog hebben. 2 jaar geleden hebben we dit ook gedaan en de limonade is nu nog steeds goed te drinken, dus als alles lukt hoeven we voorlopig geen siroop meer te maken.

Voor de wijn hebben we inmiddels een vuilniszak vol geplukt, deze laten we dan 24 uur liggen om er vervolgens zo hard mee te schudden dat alle bloempjes van de steeltjes afvallen, voor de wijn mogen er namelijk (in tegenstelling tot de siroop en de champagne) geen steeltjes aan zitten. Pas na het schudden kan ik zien hoeveel bloempjes er over zijn en hoeveel we nog moeten bij plukken.

Tijdens het plukken rook het overal heerlijk naar acacia, die staat dus ook in bloei!  Ik kon het niet laten om daar ook wat van te plukken om een acacia-siroopje van te maken, geen idee of dat lekker is maar als het zo smaakt als het ruikt dan moet het heerlijk zijn!  Op het laatste moment kwamen we nog een bloeiende hondsroos tegen, prachtige bloempjes, dus die zijn ook de siroop in gegaan, dat zag er dus zo uit:


Ook deze limonade staat te trekken, samen met wat sinaasappels, dat leek mij een lekkere combi,  over 2 dagen weet ik het resultaat. Mocht het lekker zijn kan ik nog snel meer maken en dan plaats ik hier het recept.



2 opmerkingen:

  1. Hmmm, lekker!
    Van limonade kan je toch ook wijn maken?

    Groetjes, p8

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hee ja natuurlijk! :-) daar weten we alles van hier dus een overschot kan geen kwaad :-)

    BeantwoordenVerwijderen