Totaal aantal pageviews

maandag 17 juni 2013

moordenaar

Tja, lekker Nederlands, even over het weer klagen :-)

Het is hier echt hollen of stilstaan, alles in extremen. Hadden we eerst van half april tot eind mei een hittegolf en dan heb je dus echt het idee dat de zomer is begonnen, slaat het weer om en zakt de temperatuur opeens naar 13 graden met regen, wind en hagel.  Het was op een gegeven moment zo koud dat we maar weer de houtkachel aan hebben gestoken om het een beetje behaaglijk te krijgen.

Na 16 dagen regen bleek het hele achterland ondergelopen te zijn, en samen met de nattigheid kwamen de slakken, van die roodbruine zonder huisje. Veelvraten, met  zijn allen hadden ze het op  mijn moestuin voorzien.  Iedere ochtend ben ik op pad gegaan met een bakje om ze te vangen, 2 a 300 per ochtend en dan in de avond nog een keer. Grote delen van de moestuin zijn weggevreten door die monsters, vooral de zonnebloemen en de koolraap.  De aantallen liepen per dag op en ik zag ook mijn buurvrouw Ilona (doet ook alles biologisch, zonder antislakproducten enzo) wel 3x per dag met een emmertje haar moestuin afgaan. Dus dat deed ik dan ook maar, 3x per dag met een emmertje, best gezellig: hai buuv hoeveel heb jij er al? nou ik al zeker 500!  Nee! echt? wat erg he? ja verschrikkelijk.. nouja en verder komt mijn Hongaars niet, al vind ik dit al best wel wat...

Op een gegeven moment werd ik er moedeloos van, ik had op 1 dag meer dan 1100 slakken gevangen en steeds meer gewassen vertonen enorme vraatgaten. Ik wist niet meer wat ik moest doen.

En toen,  de dag  na die 1100 slakken bleek dus echt de halve tuin ondergelopen te zijn na de zoveelste hagel en regenbui, het leek wel een meer hier. De volgende dag ging ik slakken vangen, braaf met mijn emmertje de tuin in en hoe ik ook zocht en waar ik ook keek, ik vond er maar 3, ja DRIE...   ik weet niet hoe het zit maar mijn idee is dat de slakken verdronken zijn in de enorme hoeveelheid water, jeetje wat was ik blij en de buurvouw met mij..

Nu rijst natuurlijk de vraag, wat doe je met al die gevangen slakken?  Tja dierenliefhebber als ik ben zou ze het liefst vangen en dan elders weer loslaten, maarja waar?  Ik hou ook toch wel van de kippen dus ik dacht ik geef ze aan de kippen, dan zijn die ook weer blij, dan ben ik weliswaar niet lief voor de slakken maar wel voor de kippen dus toch een beetje een dierenvriend, ...dacht ik zo.

Goed die domme kippen wilden helemaal geen slakken, ze hadden er sowieso genoeg al in hun eigen ren en waren juist blij dat ze die allemaal op hadden en dan kwam ik weer aanzetten met mijn emmertje, JEK dachten ze, wij kunnen geen slak meer zien!.   Tja en daar sta je dan met je emmertje, dus omdat het nog koud was en de kachel aanstond heb ik de inhoud van de emmer maar in de kachel geleegd. Maarja toen kwam Sander: Nee wat flik je me nou, je gaat toch geen slakken levend verbranden?? Dierenbeul!

Ja lekker makkelijk gezegd, Sander vertrok de volgende dag naar Nederland en de slakkeninvasie liep hier toen nog door.  De emmer met de 1100 slakken erin heb ik uiteindelijk achter het kippenhok gezet en daar heb ik toen een halve kilo zout ingestrooid, arghhh verschrikkelijk, die beesten werden met zijn allen 1 emmer vol met vloeibaar snot, maarja wat moest ik anders? Ze aten mijn hele jaarvoorraad aan groente op.

Uiteindelijk heb ik de emmer omgekeerd op de komposthoop en inmiddels zitten we weer in een hittegolf met temperaturen van 35 graden en meer en het begint aardig te ruiken daar, naar rotte vis. Ik wist niet dat slakken naar rotte vis roken, nevermind.. Zo zie je maar weer dat de omstandigheden zomaar een moordenaar van iemand kunnen maken ..

4 opmerkingen:

  1. Een loopeend eet met plezier vele slakken per dag (en blijft van het groen af) en schenkt lekkere eieren. Je hebt dan wel een vijver of poel nodig. Maar daar kun je dan padden, kikkers en salamanders houden die ook graag slakken (en andere schadelijke insecten) eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oh dat is wel een goeie tip! Misschien dat ik daar een paartje van moet aanschaffen, een vijvertje is zo gemaakt. Ik ga mij er in verdiepen, dankje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Piroska, Misschien heb je hier ook wat aan:Slakken houden niet van scherpe voorwerpen zoals glas, grind en zaagsel. Wilt u specieke planten beschermen, dan kan dit dus door een grens van “scherpe” voorwerpen eromheen te leggen. Slakken zullen dan minder snel de neiging hebben om de grens over te stekken.
    U hoeft geen gif te gebruiken om slakken te bestrijden. Slakken bestrijden kan door de omgeving voor slakken onaangenaam te maken, maar ook door:
    Bepaalde planten in uw tuin te zetten. Slakken kunnen ook ruiken en sommige planten vinden slakken te sterk ruiken. Tijm en de Oostindische kers zijn goede voorbeelden van planten waar slakken niet van houden. Ook salie en tomaat zijn geen favorieten voor de slakken.
    Knoflook is een populaire manier van slakken bestrijden. Leg hier en daar teentjes knoflook in uw tuin of in uw huis en slakken zullen niet in de buurt komen.
    Zet de natuurlijke vijanden in voor slakkenbestrijding. Slakken bestrijden met vogels is een manier om om van slakken af te komen. U kunt dus zorgen dat meer vogels in uw tuin komen. Een andere vijand van de slakken zijn aaltjes. Er zijn aaltjes, namelijk de Phasmarhabditis, die slakken kunnen doden. U kunt deze aaltjes in miljoenen aantal kopen, want ze zijn erg klein. U hoeft niet bang te zijn dat u vervolgens met de aaltjes zit, want deze gaan dood wanneer de slakken ook dood zijn. Bron: http://slakkenbestrijden.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dankje voor je uitgebreide berichtje! Ik heb inderdaad oost indische kers door de moestuin heen staan. Van die tomaten weet ik niet of dat klopt, bij mij aten ze daar ook gewoon van, maarja met 1100 slakken op 1 dag heb je het wel over hele grote aantallen natuurlijk en pakken ze denk ik wat ze pakken kunnen.
    Op dit moment is het al een week over de 35 graden en alle slakken zijn weer verdwenen (gelukkig) maar ik ga je tips onthouden voor de volgende invasie.

    groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen