Totaal aantal pageviews

donderdag 6 juni 2013

De tokkies

Ik hou niet zo van kippen, ik lust niet eens kip, maar nu we er al 6 weken 8 hebben rondlopen  begint het toch wel leuk te worden.

De tokkies hebben een eigen huisje van 5m2 en een omheinde ren van een meter of 100. We namen ze mee uit Nederland als kuikens van een week of 6 in een grote rieten mand.
De eerste dagen stonden ze in de woonkamer in een grote kooi met een warmte lamp erboven maar na 2 dagen mochten ze hun huisje verkennen en verhuisden we voor de nachten de lamp daar ook naar toe. We zetten de hele draadkooi met de deur open in hun huis.

Ze moesten lang wennen, het duurde een behoorlijke tijd voor ze naar buiten durfden en dan nog maar tot de vlier 1 meter van hun hok om daar met zijn allen onder te gaan zitten. Zodra er iets in de tuin bewoog, renden ze al piepend weer terug hun huisje in.  Maar nu gaat het beter. Het zijn gewoontedieren heb ik gemerkt dus braaf iedere ochtend om klokslag 6 uur doe ik  hun deur open, ze rennen dan heel hard naar buiten naar hun "lekkers-voederplek" het stuk ren vlakbij het huis waar ze dagelijks hun lekkere hapjes krijgen buiten hun korrels om.   Je moet die smoeltjes eens zien als daar niets ligt!  Ze kijken dan net zo als mijn kinderen vroeger wel deden als ze hun schoentje gezet hadden voor sinterklaas en ik was vergeten er iets in te doen. WHAAAT we zijn overgeslagen!

Nu leg ik dus meestal op die plek wat etensresten van de vorige dag neer en gaan ze gretig met zijn achten in het gras pikken, ondertussen vul ik hun etensbakje bij het huisje met korrels en vul ik het water aan. Daarna loop ik terug naar het hekje om de ren te verlaten. Nu is het hekje precies naast de lekkers-voederplek en ELKE dag weer vliegen ze piepend, en nu inmiddels zelfs al wat schor tokkend op, HELP er komt iemand aan!

Dat rennen van de kippen ziet er overigens belachelijk uit, het zijn grote Brahma's en die hebben een soort "broek" aan, veren tot aan de poten met ook veren over de poten heen waardoor ze rare eendenflappers krijgen in plaats van scherpe kale kippenvoeten. Ze rennen dan ook zoals een hoogzwangere vrouw die de tram wil halen, waggel waggel, benen raar uit elkaar, geen gezicht.

Na het ontbijt gaan ze met zijn allen in een kringetje op de autoband zitten die om de perzikboom ligt om hem te beschermen tegen de grasmaaier. Hier gaan ze met hun natte sokken zitten wachten tot het gras droog is. Zodra dit het geval is gaan ze lekker scharrelen in hun tuin en als het te warm is hangen ze wat onder de vlier rond.  Als het gras niet droogt, zoals afgelopen 2 weken omdat het veel regende, schuifelen ze zwaar teleurgesteld richting vlier waar een zitstok in gemaakt is en een houten slee staat. Een gedeelte gaat op de houten slee zitten, een ander gedeelte op de zitstok en een enkeling gaat precies tussen de stammen van de vlier liggen, lekker beschut.

Om 18 uur krijgen ze altijd wat lekkers, soms ook tussendoor maar om 18 uur is de vaste tijd. Ik heb dit ingevoerd omdat ze als het moestuinseizoen op zijn eind komt los in de tuin mogen scharrelen, ze hebben dan 1000 meter of iets dergelijks ter beschikking en kunnen lekker scharrelen de rest van het jaar tot in maart of april de moestuin weer van start gaat, dan gaan ze weer de ren in.. Omdat ik merk dat kippen niet de allerslimste wezens zijn en  hun huisje middenin een afgesloten ren staat met een toegang ver van het huisje van slechts 80cm breed,  is de voerplek vlak naast dit hekje. Elke avond klokslag 6 uur staan ze hier te wachten op een handje noten, wat gemalen roggebrood of soms een bakje yoghurt.  Ik roep dan "TOKKIES" en dan beginnen ze echt te glunderen met zijn allen, ze kennen hun naam al heel goed!
Ik hoop dus op deze manier ze later als ze loslopen weer op tijd hun ren in te krijgen (hun hok vinden ze zelf wel als het donker wordt, dat is geen probleem)
Als ik dan bij het hek gekomen voorzichtig hun hapje eroverheen gooi stuiven ze weer al piepend en schor tokkend uit elkaar:  Help!  we worden bekogeld!  Iedere avond opnieuw, echt gewoontedieren.

Na hun hapje scharrelen ze nog wat en tegen half 9 als het donker is gaan ze op stok. Nee dat doen ze niet, ze laten de stok links liggen en slapen rechts in het hok, op precies die plek waar eerst hun draadkooi stond met de lamp erboven, lekker met zijn allen op elkaar gestapeld.

Ik hou nog steeds niet van kippen, maar grappig zijn ze wel.

 Wachten op droog gras op de autoband
 jummie, yoghurt!
 Alerte haan, zoals het hoort
 (roof-) vogelverschrikker op het dak van het kippenhok
 Hier dacht ik dat de haan ziek was, dat dacht de kip ernaast ook
 Hij  bleek slechts zijn rechteroksel te willen drogen na alle regen
Zo-ook zijn linker....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten