Totaal aantal pageviews

vrijdag 22 maart 2013

laatste loodjes

Nog 3 weken!

Nog 1 week werken hier in Nederland en dan heb ik 2 weken vrij voor de verhuizing, wat een luxe!  Ik heb nog nooit 2 weken vrij gehad zonder op vakantie te zijn.

Nu wordt het flink aanpoten natuurlijk, het huis moet leeg en schoon, mijn dochter gaat de helft bewonen, alles wat we willen houden gaat naar de grote zolderkamer waar we verblijven als we in Nederland zijn.

Ook moet ik een megalijst boodschappen doen: dingen die in Hongarije niet of moeilijk te krijgen zijn als ansjovis en kappertjes voor de eerste tijd. Kappers maken we later zelf van madeliefjesbloemknopjes, je bent wel een halve ochtend bezig om een potje vol te verzamelen maar als je die op zuur gezet hebt heb je een paar weken later wel echt heerlijke mini-kappers!

Ik kook en eet meestal Italiaans  alle Italiaanse groente doet het ook goed in Hongarije, de Hongaarse keuken is vrij flut, met veel reuzel en vet en room, weinig kruiden en variatie vind ik en vooral ook niet echt heel erg gezond. Dit jaar heb ik wel 6 soorten tomaten gezaaid, alles is al op en ik ben zeer benieuwd naar de opbrengst.  In de zomer en nazomer maak ik dan geweldige sauzen die geweckt worden en daar kan dan de hele winter van gegeten.  2 zomers geleden (en we waren er de hele zomer niet eens, pas in september) had ik 30 kilo van 3m2.  En dan lag nog de helft al te rotten (en te kiemen) op de grond.

Ik kan niet wachten op de eerste pizza uit mijn zelfgebouwde leemoven dit voorjaar.



Verder ben ik nog steeds bezig met de voorbereidingen voor de moestuin, behalve de puberkat heb ik ook nog het probleem dat het echt bere-koud is. De plantjes die normaal al naar buiten (in het licht op het balkon) zouden gaan staan nu elkaar te verdringen op de vensterbank in de onverwarmde keuken, ze beginnen alsnog al aardig te fileren...jek!    Volgende week moet echt de vorst weg zijn, verspeen ik meteen alles lekker diep in nieuwe potjes en dan kunnen ze nog 2 weken naar buiten.

Alles wat warmte nodig heeft, behalve de tomaten,  doet het gewoon NIET, geen pepers, geen paprika, geen aubergine.  Nu geeft het niet zo, ik kan in Hongarije in mijn mega-vensterbanken op de zon binnen no-time nog nieuwe kweken, ze zijn dan wat later maar de Hongaarse zomer maakt dat meestal meer dan goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten