Totaal aantal pageviews

donderdag 28 november 2013

rustig

Ik zit de hele tijd te wachten tot er iets spannends of leuks of interessants te melden is maar dat komt maar niet. Het najaar is blijkbaar een saaie tijd. Ook foto's maken op dit moment levert niet veel soeps op, alles ik kaal, dor en saai, dus ik laat dat maar even.

Het heeft eerst 2 weken geregend, dus in de tuin ben ik nauwelijks geweest en daarna is het gaan vriezen, ook niet echt heel lekker in de tuin.

Sander is buitenshuis aan het werk dagelijks dus ik zit met regen gewoon een beetje binnen huisvrouw te spelen, niks aan moet ik bekennen..:-)

Vandaag scheen eindelijk de zon weer eens, het was een graad of 2 a 3 dus ben ik maar weer eens in de moestuin gaan kijken.  Ik had een paar weken geleden de witlofwortels in een kuil in de tuin gezet maar omdat het zo regende heb ik het niet afgemaakt. Gelukkig leken ze er nog redelijk bij te staan en heb ik er een fikse laag hooi opgeschept en daaroverheen een omgekeerde stucton. De stucton zorgt dat er geen licht bijkomt en het hooi dat de boel niet bevriest. Als het een beetje meezit hebben we over enige tijd wat mooie witte witlof!

De moestuin is vrijwel leeg, er staat nog wat broccoli en een heleboel spruitjes, ook wat palmkool en dat was het dan ongeveer. De tuin is al wel helemaal winterklaar en mooi gespit  waar dat nodig was, al komt er her en der al weer onkruid op. De knofloken voor volgend jaar staan in de grond en komen er nu al 20 cm bovenuit, 300 stuks in totaal. We hopen dat we het daar mee gaan redden komend jaar.

De knoflook van afgelopen jaar is nu schoon op, we vonden nog een streng die ik in de keuken had gehangen en daar heb ik gisteren een geweldige soep van gemaakt. Hier het recept:

Voor ongeveer 4 personen, voorgerecht

4 flinke bollen knoflook
3 a 4 uien
2 eieren
2 kleine aardappels of 1 grotere
1 liter bouillon

Snipper de ui en fruit die op een laag vuurtje, hij moet niet bruin worden.
Pel alle knoflooktenen (ja dat is even werken) en snij die in 4-en en voeg die bij de ui, laat alles even lekker sudderen en glazig worden. Het moet er geel uitzien..

Pak de staafmixer of keukenmachine en maal de uienknoflookmix tot een mooie egale massa. Voeg de liter bouillion toe en breng aan de kook met de aardappel in kleine blokjes. Haal de pan van het vuur als de aardappel gaar is, doe nogmaals de staafmixer erdoor en mix er daarna 2 geklutste eitjes door.

Je hebt nu een prachtige halfdikke romige geelgroene knoflooksoep..die dus ook ECHT naar knoflook smaakt, niet een halfbakken knoflooksoepje waar je ergens vaag een lookje proeft.. Hij is heerlijk!

We eten nog steeds uit de tuin al is het nu voornamelijk uit pot en vriezer. Boodschappen doen we haast niet meer, het gaat prima zo!

In huis gebeurt er niet zoveel omdat Sander buitenshuis werkt op het moment dus we hebben nog steeds geen elektra in de woonkamer. Geen nood, we leven nu in de eetkeuken, daar zaten we toch al jaren en daar staat nu een geweldig houtfornuisje dat ik van mijn ouders kreeg. Ik steek hem elke namiddag aan, er gaat een grote pan water op voor de afwas en evt om ons zelf te wassen. Dan passen er nog een stuk of 5 pannen naast om lekker mee te koken. Tegen de tijd dat we eten is het huis ook heerlijk behaaglijk en laten we het fornuisje weer uitgaan. Meer stoken heeft geen zin, we gaan toch nooit laat naar bed, en anders doen we een extra trui aan. Wel heb ik overal gordijnen op gehangen  zodat de warmte lekker binnenblijft.

Morgen lijkt het weer prachtig weer te worden dus dan ga ik nog maar weer wat in de tuin werken, er moeten nog wat paden gemaakt worden en flink wat gesnoeid. Een dagje stilzitten is er zelfs in de winter niet  bij.....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten