Totaal aantal pageviews

donderdag 11 juli 2013

druk geweest

Ik had het even druk de afgelopen week, dus geen tijd om iets te posten hier.

Sander kwam opeens een week eerder terug dan verwacht en ik had het plan opgevat om de woonkamer afgeschilderd en ingericht te hebben voor hij terugkwam. Toen ik hoorde dat hij eerder zou komen heb ik mij uit de naad gewerkt om het alsnog af te krijgen. Maar het is gelukt, zie hier:

De kachel, de muren, de schoorsteen en de pilaren zijn gewit.(pilaren eerst gevoegd)  Kozijnen geschilderd en de balken bruin gemaakt. Ook de tuindeur is mooi groen maar die zie je niet op de foto

Hier vanuit een andere hoek, de zithoek voor de winter lekker dicht  bij de kachel.
 In de zomer zitten we alleen in de eetkamer en buiten. Ik heb alvast een spiegel en 2 schilderijtjes opgehangen maar ik had slechts de beschikking over 1 veel te grote boor  (de rest had Sander mee naar Nederland) dus ik heb het hier maar bij gelaten. Het houten lage plafond moeten we nog iets op verzinnen qua kleur, dus dat komt later.


Iets anders:

Inmiddels zijn we eruit, we nemen een varken! Of dan meteen beter 2 dat is gezelliger voor ze. We moesten vandaag een bolderkar pakken om de moestuinoogst van 1 dag binnen te halen, morgen is weer net zo veel en we krijgen het niet allemaal op. Een groot gedeelte gaat in de vriezer en wordt ingemaakt voor de winter maar dan alsnog is het allemaal erg veel en ook vooral het loof en groenteafval wat overal van af komt.
Onze kippen vinden dat ze echt genoeg hebben aan al het lekkere groen in hun ren en halen hun neus op voor een blaadje sla of iets anders groens.  Minder kweken is een optie, maar als we een jaar met minder oogst zitten door omstandigheden dan hebben we meteen weer te weinig, dat risico willen we niet lopen. Ik hou mij keurig aan de 50m moestuin pp die je nodig zou hebben om van te kunnen eten, dus we hebben ongeveer 100m moestuin, dat houden we maar zo!

Er zijn twee opties: een grasetend varken  nemen, die kan dan achter op het land en dat scheelt heel veel maaiwerk, maar er moet dan wel een flink hekwerk bijkomen, of we nemen een gewoon  "moddervarken" die dan direct achter de tuin in het bos kan wonen. Daar is vrij veel ruimte, ook een lekker open zonnig stuk om te zonnen en ook een stuk wat vaak natter is dus lekkere blubber, heerlijk voor een varken! Het voordeel hiervan is dat het dichter bij het huis is en een deel al omheind. We kunnen al ons eetbare afval zo over het hek heen gooien en de varkens ook zien vanuit de tuin.

In Hongarije hebben heel veel mensen varkens, meestal 1 of 2 en dan zitten ze in een klein kotje zonder dat ze ooit buitenkomen. Ze worden dan vetgemest en aan het einde van het jaar worden ze geslacht. Een prima vorm van zelfvoorzienendheid alleen zo rottig voor het varken. Wij willen uiteindelijk ook het vlees eten, we eten nu ook af en toe vlees maar weten nooit waar het vandaan komt en of het beest een fijn leven heeft gehad. (zeer waarschijnlijk niet) . Door zelf ons varken te nemen en groot te brengen en de ruimte te geven, eten wij veel geruster een stukje vlees, en we zijn van ons afval-probleem af :-)


De oogst van vandaag: Andijvie, bietjes, courgette, pompoenen, peultjes, tomaten en spekbonen.
Dan zitten er nog niet in de kar de 4 koolrapen en de sla en de kruiden  die ik later op de dag oogstte.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten