Totaal aantal pageviews

zaterdag 1 april 2017

Lente! En hoe.

 Ik schreef geen blogje in maart maar de foto's zijn wel van maart :-)

Na een langdurige winter hebben we hier nu een geweldig voorjaar, de temperaturen liggen veel hoger dan normaal in maart en het duurde niet zo lang meer voor de grond in de moestuin eindelijk ontdooid was en ik dus aan het werk kon.   Ik loop wel vreselijk achter maar langzaam en gestaag begint het weer een beetje op een moestuin te lijken.

Allereerst moesten de uitjes de grond in, die staan er inmiddels al weer even en na mijn 2 weken lange strijd met de vogels die ze er elke ochtend weer stiekem uittrokken en dan 10 cm verderop weer neerlegden, zijn ze nu gesetteld/geworteld en hebben de vogels hun plagerijtjes gestaakt.  De vogels blijven denken dat het puntje boven de aarde een smakelijke worm is en kijken dan flink op hun snavel als het een uitje blijkt te zijn.  Waarom ze er meteen een stuk of 20 uit trekken begrijp ik niet zo,  blijkbaar zijn ze niet al te snugger die beestjes.  Affijn, de uitjes, rood en geel staan er in!

Het volgende wat snel moest gebeuren was het peulenrek verplaatsen en een stuk grond onkruidvrij maken om de plantjes in te zetten. Ze stonden al erg op elkaar gepropt op de tuintafel in bakken en moesten dringend de grond in, ook dat is gelukt.  Het was heel handig:  toen ik de rechterkant van het rek van plantjes voorzag kwam de wind van rechts en blies ze met tentakeltjes en al zo tegen het rek aan, de volgende dag zaten ze allemaal al vastgeklampt aan het klimrek,  dat ga ik onthouden voor volgend jaar. Met de linkerkant heb ik uiteraard gewacht tot de wind van links kwam :-)  Naast de peulen en kapucijners staat een flinke rij met sla, ik heb maar grondig uitgepakt dit jaar, bindsla, meisla en australische botersla.  De bindsla stond hier vorig jaar ook en bleek ontzettend lekker en knapperig.  Alles wat over is kan naar de kippen of de eenden, die smullen er van.

Het regent al weken niet helaas,  dus de morieljes in het bos waar ik op gehoopt had, vrees ik dit jaar te kunnen vergeten, of er moet nog een flinke plens gaan vallen voordat het echt heel heet gaat worden, bij hitte verdwijnen de morieljes weer namelijk. Ook in de moestuin werken is niet handig na wekenlange droogte, spitten is bijna niet te doen, graspollen uittrekken lukt niet,  de pol wordt gekortwiekt en de wortels blijven staan. Nu sproei ik telkens de tuin voor ik er in ga werken om het onkruid makkelijker te verwijderen maar dat heeft tot gevolg dat de modderkoek onder mijn sandalen steeds groter wordt en de smurrie op een gegeven moment tussen mijn tenen omhoog komt.  Ook met je vingers in natte klei een zaailing zetten is lastig, de zaailing plakt nadat het in het plantgat gestoken is weer aan je vingers en dan floep!  trek je hem er weer uit..  Het is wat aanmodderen  dus.

De dieren gaan goed, de drie kittens zijn deze week voor het eerst naar buiten geweest na een paar keer eventjes wennen.  Inmiddels hebben ze de hele tuin ontdekt en de tuin van de buren en de hoge boom van de buren en het dak van de buren en ook mijn eigen zolder, die laatste niet via de trap, nee, via het dak van de waterput natuurlijk!   Angstaanjagende capriolen maken die beesten, maar het gaat ze redelijk af, al was de boom van de buren wel een hele lastige voor de dame in kwestie, het duurde eindeloos voor ze wist hoe ze daar weer uit moest komen.
Verder zijn er drie nieuwe aanwinsten, Betsy, Betsy en Betsy, deze keer een leuk klein mollig ras/kruising. Voorlopig zitten ze nog even in de stal, die best groot lijkt ten opzichte van de kleine biggen, later mogen ze weer in een weitje in de tuin. 
Ook zijn er nieuwe eendjes op komst, als alles goed gaat deze keer.  Een eend heeft zich onder de tuinkast genesteld en zit op minimaal tien eieren.  Rond 2 mei moeten die uitkomen en om te voorkomen dat de kraaien, de katten, de honden etc. de eendjes pakken gaat moeder na uitkomst met kleintjes een speciale ren in tot ze groot genoeg zijn om ook los de tuin in te gaan.


Al met al een goed maar heel erg druk begin van de lente!


De foto' s:


De prachtige bloesem van de mirabel geeft een echt lentegevoel en trekt enorm veel bijen.
De Nieuwe Betsy's
Ooit uit de natuur opgegraven wilde oregano/marjolein loopt prachtig uit, elke dag groeit hij een stuk meer, het is nu al een aardig tapijtje aan het worden.
Bieslook en al zijn zaailingen ook ruim boven de grond. Daar kunnen dit jaar heel wat lekkere room en kruidenkaasjes van gemaakt worden.
De vorig jaar op het achterland gevonden pioen komt ook al in de tuin boven de grond piepen.
Dit is een spannende!  Het is de vorig jaar gezaaide Kaukasische klimspinazie. Een winterharde klimmende plant die elk jaar tot de grond afsterft en dan weer in het voorjaar opkomt.  Ik was erg benieuwd of hij dat ook echt ging doen na deze lange winter, ja dus!
Maarts viooltje, daar staat het schaduwrijkste stuk van de tuin vol mee.
Mevrouw eend op haar nest onder de kast.
De groene asperges hebben wat moeite om door de verdroogde aarde heen te komen, sommigen zijn heel dun, de meesten krom.  Ik ga toch maar even sproeien deze week.  Wel al heerlijk gegeten in een pasta met gorgonzola en oesterzwammen.
Het stukje moestuin dat klaar is,  bijna op een derde, op de voorgrond zie je hoe lekker het verwilderd was.  Dat stuk moet dus nog :-)
 Het peulenrek met de kapucijners, gele en groene peultjes.










5 opmerkingen:

  1. Hoi, ik lees met veel belangstelling je blog.
    Interessant hoe je je daar weet te redden.
    We hebben ook een huis in HU en over een aantal jaren gaan we er definitief wonen en willen ook zelfvoorzienend proberen te worden. Ik denk dat we redelijk in de zelfde buurt wonen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wat leuk! Wellicht ontmoeten we elkaar eens :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Piroska, ik las op een moestuinforum dat je een onderdeel van je hakselaar gesloopt had zodat hij minder vaak vast loopt. Kun je mij vertellen welk onderdeel. Ik heb nl dezelfde hakselaar en ik wordt er bijna gestoord van. Om de haverklap loopt hij vast en moet ik hem weer uit elkaar halen. Heb hem al jaren maar nu is het echt vervelend. De messen zijn geslepen daar licht t niet aan. Gr Margo uit Brabant
    Ik heb net je blog ontdekt. Heel informatief ik geniet ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Margo, ik heb de invoerkap eraf gehaald, ik geloof dat hij geel was. Dus de beschermkap waar je de takken doorheen doet. Hij loopt nog als een zonnetje na al die jaren. groetjes!

      Verwijderen